Autor |
Wiadomość |
Pemapmen76 |
Wysłany: Pon 21:52, 11 Gru 2006 Temat postu: |
|
I was shocked but it's true!http://www.natalie-portman-uncensored.info/ |
|
|
Johated10 |
|
|
Abterdick |
|
|
Gość |
|
|
Jeży_k_ |
Wysłany: Nie 22:41, 09 Kwi 2006 Temat postu: Polak II |
|
Prolog- zaczyna; monolog lub dialog, określa główny temat dramatu, zarysowuje sytuację wyjściową.
Parados- pieśń towarzysząca wejściu chóru (przez cały czas trwania widowiska pozostawał na scenie i komentował zdarzenia lub doradzał bohaterom sposoby postępowania)
Epejsodion- składały się na nie sceny, w których brał udział jeden lub więcej aktorów i chór
Stasima- pieśni chóru rozdzielające kolejne epejsodia
Kommos- (czasem zajmował stasime) rodzaj dialogu między chórem a głównym aktorem
Eksodos- końcowa pieśń wykonywana przez chór przy zejściu
Agon- konkurs
Tetralogia- trzy tragedie (dramat satyrowy)
Choreg- miał dobrać chór, finansować, wyposażyć w kostiumy
Didascalos- bezpośredni instruktor chóru, autor
Koryfeusz- zarządzał układem zespołu chóralnego
Dytyramby- chór „kozłów” śpiewający na cześć Dionizosa
Ajschylos, Sofokles, Eurypides
Orchestra (plac dla chóru) ŕ Skene (budynek przylegający) ŕ Teatron (część obiektu dla widzów)
Największy rozkwit teatru za czasów Peryklesa V w.p.n.e.
1)przekształcenie się dytyramb w opowiadania o wątkach mitologicznych
2)wprowadzenie aktora prowadzącego dialog z chórem
3)przekształcenie chóru kozłów w chór osób i zredukowanie roli chóru
Prometeusz syn Japetosa i Klymena.
„Prometeusz w okowach” ; Kazimierz Wierzyński „Strofa o Prometeuszu” ; Leopold Staff „Prometeusz”
Nie ma za co |
|
|